Aalborg Søndre fyldte 50 år

Aalborg Søndre Rotary Klub - vinder af initiativprisen 2013

Initiativprisen 2013:
Fra venstre: Borgmester Henning G. Jensen, præsident Jørgen Plomgaard, adm. direktør Leon Sørensen.

Der var mange gæster, bl.a. guvernør Jan Brinck, der i sin tale fremdrog træk fra Aalborg Søndres historie og frem til nutiden, hvor klubben bl.a. har taget initiativ til et stort projekt til støtte for grønlandske uddannelsessøgende i Aalborg.

Han fremhævede også Aalborg Søndres nye initiativpris, der blev uddelt for første gang samme aften.

Prisen kan enten tildeles en virksomhed i Nordjylland, der gennem en energisk indsats har fremmet kendskabet til Nordjylland og fastholdt eller øget beskæftigelsen, eller til en privatperson, der i en organisation eller forening har udvist gåpåmod, søgt alternative løsninger og udvist handlekraft.

Donation til Julemærkehjem

Pengene fra initiativprisen doneres til Julemærkehjemmet i Hobro

Den første modtager blev administrerende direktør for Euro Cater A/S med hovedsæde i Svenstrup, Leon Sørensen.

Firmaet leverer alle mulige typer madvarer til tusinder af kunder, og da Leon Sørensen overtog ledelsen af virksomheden i 1986, var omsætningen på ca. 500 millioner kr. I sidste regnskabsår var den på 7,2 milliarder kr. og havde 1500 ansatte i ind- og udland.

Begrundelsen blev formuleret af bankdirektør Tom Frandsen og prisen, et stykke af jernbanebroen, et diplom samt en check på 5.000 kr. blev overbragt af klubbens præsident, Jørgen Plomgaard.

Leon Sørensen erklærede straks, at pengene skulle doneres til Julemærkehjemmet i Hobro.

Festtale af borgmesteren

Aftenens festtale blev holdt af borgmester Henning G. Jensen, der causerede over erhvervsudviklingen i Aalborg siden Middelalderen. Efterfølgende blev han af Aalborg Søndres præsident, Jørgen Plomgaard, udnævnt til Poul Harris Fellow. Det er den højeste udmærkelse inden for Rotary, og den er opkaldt efter Rotarys grundlægger, og anerkendelsen tildeles personer, som i deres daglige gøren og laden i høj grad lever op til Rotarys motto ”Tjen andre”.

Jørgen Plomgaard begrundede udnævnelsen med, at Henning G. Jensen har været medlem af Aalborg Byråd i næsten 40 år, blev rådmand i 1982 og borgmester i 1998. Han har dermed haft stor indflydelse på byens udvikling, og det har han gjort på en slagkraftig og direkte facon, men også på den gode måde – en meget personlig facon.

Han har gennem sit mangeårige virke i høj grad ”tjent andre”.

Arne Sloth Kristoffersen
Aalborg Søndre Rotary Klub